Umiejętności sprzedażowe to kolejny element mający wielki wpływ na to jak zarobić pieniądze. Musisz pamiętać, że za twoją praktyczną wiedzę i za to co umiesz robić ktoś musi chcieć Ci zapłacić. Innymi słowy musisz nauczyć się sprzedać swoje umiejętności. No i jeszcze znaleźć na nie klienta. Znam wielu bardzo dobrych specjalistów z różnych branż, którzy doszli do żałosnego poziomu dochodów tylko dlatego, że nie potrafili sprzedać tego co potrafią. Tak więc choćby minimalna wiedza z dziedziny handlu jest niezbędna do zarabiania konkretnych pieniędzy.
Jak to sprzedać?
W takim razie zastanówmy się jak należy zabrać się do sprzedania tego co się potrafi? Długo myślałem i eksperymentowałem z poniższymi punktami. Doszedłem do wniosku, że tylko kilka kluczowych umiejętności handlowych daje ogromny przeskok w dobrą stronę.
Żeby cokolwiek sprzedać, musisz przekonać drugą zainteresowaną stronę do zakupu twojego produktu, lub zapłaty za Twoją pracę. Niby oczywiste, ale często pomijane i niedoceniane. Twój klient czy pracodawca musi chcieć tego, co masz do zaoferowania. Tutaj właśnie do akcji zaprzęgamy umiejętności sprzedażowe, które są niezbędne do przekonania Twojego klienta. Same argumenty mogą nie wystarczyć. Czasami trzeba użyć sposobów i nimi są właśnie umiejętności sprzedażowe.
Najważniejsze umiejętności sprzedażowe
- Jasne formułowanie swoich oczekiwań. Za pracę należy się zapłata i najlepiej na początku, dobrze jest ustalić z pracodawcą stawkę za pracę. To samo dotyczy się biznesu. Praca, usługa czy inny produkt musi mieć ustaloną cenę na którą godzą się obie strony. Co do ustalania stawki za pracę w Polsce panują dziwne zwyczaje. Pracodawcy bardzo często (choć to nie reguła) liczą że pracownik będzie tyrał za jak najniższą stawkę. Nawet poniżej poziomu wykluczenia socjalnego. Spotkałem się w swoim życiu osobiście z wieloma takimi przypadkami. Jeżeli więc przychodzisz do jakiejś pracy jasno postaw sprawę i powiedz o swoich oczekiwaniach finansowych i nie gódź się na wszystko co proponuje pracodawca. Nie bój się więc mówić o co ci chodzi! Wiadomo że chodzi o pieniądze! To samo dotyczy sprzedawanego przez Ciebie produktu. Jeśli klient się targuje nie musisz od razu godzić się na jego warunki. Również możesz postawić na swoim.
- Dobry kontakt. Nawiązanie dobrego kontaktu i podtrzymywanie rozmowy w przyjaznej atmosferze sprzyja sprzedaży. Dlatego właśnie sprzedawcy w sklepach przymilają się do klientów i uśmiechają, bo w ten sposób zdobywają sympatię. Jeśli tego jeszcze nie robiłeś – spróbuj. To działa!
- Umiejętność negocjacji. Przy ustalaniu stawki płacy czy ceny produktu bardzo przyda się umiejętność negocjowania. Negocjacje to sztuka kompromisu i dochodzenia do porozumienia. Do tego potrzeba przede wszystkim woli porozumienia i umiejętności rezygnacji z pewnych rzeczy na rzecz tego kompromisu. Negocjacje nie od razu oznaczają, że musisz godzić się na wszystko co powie pracodawca, „bo jest bezrobocie”. W końcu ty też masz argumenty w postaci Twojego doświadczenia w pracy i atrybutów.
- Perswazja i finalizacja sprzedaży. Umiejętność sprytnego nakłaniania klienta do zakupu produktu to klucz do sprzedaży. Nawet najlepiej zaprezentowany towar bez delikatnej nawet perswazji i „namawiania do zakupu” nigdy się nie sprzeda. Jest tak dlatego, że potencjalny klient zawsze będzie miał wątpliwości. Tak więc postawienie sprawy jasno – „bierz pan to bo dobre” może przeważyć szalę na Twoją korzyść.
- Networking. Żeby cokolwiek sprzedać, musisz mieć kontakty do ludzi chcących potencjalnie kupić to co sprzedajesz. Skądś tych ludzi musisz wziąć. W tym właśnie bardzo pomaga networking. To w zasadzie nowa nazwa czegoś co funkcjonuje od zawsze pod nazwą „zdobywanie znajomości”. Nowoczesny networking to nawiązywanie i podtrzymywanie pozytywnych kontaktów biznesowych z innymi ludźmi. Cel jest jeden – zdobywać polecenia. Biznes czy pracę z polecenia jest łatwiej zdobyć!
- Autoprezentacja. Zastanów się co urzekło by ciebie gdybyś był pracodawcą? Tacy obecnie szukają ludzi ambitnych, samodzielnych i umiejących rozwiązywać problemy. Tak więc musisz znaleźć przykłady kiedy wykazałeś się jedną z tych cech. Następnie spisz to w formie dokumentu, prezentacji czy filmu i zaprezentuj pracodawcy. Forma ma tu również znaczenie, więc nie zaniedbaj jej. Ważne też, żebyś czymś wyróżniał się na tle tłumu kandydatów, z których każdy chce „konfrontować zdobytą wiedzę w praktyce” i posiada CV z szablonu z pracuj.pl. Ty musisz zaprezentować się jako ten, który umie rozwiązać problemy pracodawcy i to zrobi!
Jeżeli dobrze zaprezentujesz klientowi czy pracodawcy twoje umiejętności czy np. jakiś produkt pokazując korzyści, to szansa na zatrudnienie (sprzedaż) rośnie dramatycznie. To wszystko pomoże Ci w zarabianiu pieniędzy.
Fot. sxc.hu
Cała wiedza marketingowa jest bardzo ważna żeby dokonać sprzedaży. Dla mnie najtrudniej było na początku. Okazuje się że pierwsza sprzedaż jest najtrudniejsza. Bałem się panicznie powiedzieć cenę klientowi. Z czasem nabieram pewności siebie, ale cały czas poszukuję wiedzy marketingowej, dlatego trafiłem na blog.
Widzę reklamujesz książkę „Analiza techniczna dla bystrzaków” napisaną przez Barbarę Rockefeller. Chyba ją kupię ze względuna autora.
Masz rację. Sprzedaż jest najtrudniejsza. Trudno nam sprzedać jakiś produkt czy swoje doświadczenie szefowi. Chyba to wynika z polskiego tabu ukutego przez pokolenia. Ostatnio przecież za komuny pieniądze nie miały wartości to i nikt specjalnie nie dbał o wynagrodzenie, bo zależało ono od tego czy jesteś w partii czy nie.
Bardzo dobry artykuł który ukazuje najważniejsze rzeczy jakie trzeba zrobić aby zarobić jakieś pieniądze :).
Zarobek pieniądza to jak każdy wie trudny kawałek chleba. Ten artykuł ładnie to pokazuje.
Dobry artykuł, też mam wrażenie, że Polacy wciąż oddychają oparami dawnej epoki – czyli kompleksami i brakiem umiejętności niewypukania swoich dobrych stron. Młode pokolenie, mimo świeżego umysłu też wtłaczane jest w błędny schemat – młodzi pracują za psie pieniądze lub odsyłani są od stażu do stażu. A jak już ktoś chce się wyrwać, to tworzy się specjalną kategorię – jak np. „pokolenie Y”. Warto o siebie walczyć i sprzedawać to, w czym jesteśmy najlepsi.